21 مهر 1397 15:15:54
وزیر دادگستری در همایش سراسری خدمات الکترونیک قضایی:
تسهیل در خدمت رسانی به مردم از اهداف طرح خدمات الکترونیک قضایی است

وزیر دادگستری گفت: هدف از تمامی اقدامات صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات، تسهیل در خدمات‌رسانی به مردم و افزایش رضایتمندی عمومی، پیشگیری از بروز مفاسد احتمالی، افزایش دقت در روند دادرسی و جلوگیری از سفر‌های غیرضروری و رفع اطاله دادرسی است.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، سید علیرضا آوائی وزیر دادگستری در مراسم رونمایی از سامانه خدمات الکترونیک قضایی که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: کار قوه قضاییه برقراری عدالت است و تشکیل این دفاتر بخشی از تحقق این هدف است اما عوامل فراوان دیگری باید وجود داشته باشد تا این کار را تکمیل کند.
وی افزود: عوامل دیگری که به جد می‌تواند بر ارتقای دستگاه قضایی و اجرای عدالت و اعتماد به این قوه تاثیرگذار باشد شامل حسن رفتار همکاران قضایی با مردم و اعتماد کامل و بدون شائبه مردم به سلامت کامل کارکنان قوه قضاییه است که در نتیجه رفتار ما در دادرسی عادلانه و اطمینان از انجام آن محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: یک سری از کارها را ما انجام می‌دهیم اما مساله مهمتر ادراک و دریافت‌های جامعه از ما است.
وزیر دادگستری صبر و حوصله همکاران در مقابل شنیدن اظهارات اصحاب دعوی را با اهمیت خواند و گفت: مطمئن بودن مردم از اینکه رسیدگی‌های قضایی کاملا حرفه‌ای و توام با شرف قضایی و به دور از تحریک پذیری و جناح بندی سیاسی است، باید مدنظر قرار گیرد.
آوایی اظهار کرد: قوه قضاییه مانند سایر قوا در خصوص تبیین جایگاه، مشکلات و زحمات خود تلاش درخور انجام نداده است و از نظر تبلیغی ضعیف هستیم و در این خصوص شبهاتی وجود دارد که باید برطرف شود.
وی گفت: رسیدگی در زمان قابل قبول مهم است اما سرعت همیشه یک فخر برای قوه قضائیه نیست؛ در بعضی از پرونده‌ها یک اطاله قابل قبول و متعارف که منجر به رسیدگی عادلانه شود حتما به حال مردم و کشور مناسب‌تر خواهد بود. باید این اقدام ارزشمند را تکمیل کرده و موجب رضایتمندی کامل شود که همه ما به دنبال آن هستیم.
وزیر دادگستری در خصوص دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: مردم انتظار دارند خدمات قضایی با سهولت و سریع در اختیارشان قرار گیرد. توسعه سیستم پرونده قضایی یک امر مهم برای پیشگیری از بروز مفاسد است بنابراین افزایش دقت و کیفیت در دادرسی و افزایش رضایتمندی را مدنظر قرار دادیم.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات قضایی در برخی مناطق اطاله دادرسی است برخی از کارشناسان معتقد با استفاده از نرم‌افزارهای الکترونیکی می‌توان اطاله را تا ۵۰ درصد کاهش داد.
وزیر دادگستری افزود: دسترسی آسان به خدمات قضایی همواره یکی از دغدغه‌های مردم بوده است و علیرغم همه تلاشی که می‌شود این مساله همواره مورد اعتراض مردم است. مردم برای ارائه دادخواست، اظهارنامه و شکوائیه و... به مراجع قضایی مراجعه می‌کردند و زمان زیادی صرف این کار می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: تعداد پرونده های ثبت شده در قوه قضاییه رقم بالایی است و وسع دستگاه قضایی برای رسیدگی به این پرونده‌ها محدود و با پیچیدگی‌هایی مواجه است.
آوایی عنوان کرد: موضوع ابلاغ الکترونیک یکی از مهمترین اقدامات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است ولی این مقدار کافی نیست و برای رضایت مردم باید کارهای بزرگتری در این خصوص انجام شود.
وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: بی‌تردید آن مقدار که کار کردیم قابل تقدیر بوده است اما کارهای بزرگتری هست که باید انجام دهیم.
وی در پایان گفت: ما باید هر روز بر رضایتمندی مردم بیافزائیم و وسوسه‌ها، کف زدن‌ها و فحش دادن‌ها نباید ما را از مسیر حق منحرف کند و هر تصمیمی که می‌گیریم بدانیم که خدا ناظر است.


Powered by Tetis PORTAL