12 ارديبهشت 1389 14:27:20
وزير دادگستري در گفت و گو با روزنامه حزب‌الله:
باب توبه هميشه باز است
اين روزها بازار طرح مباحث اجتماعي و انتخاب رويكرد هايي متفاوت در وزارت دادگستري بسيار داغ شده است. از زماني كه مرتضي بختياري در ساختمان خيابان وليعصر تهران و بر صندلي وزارت تكيه كرد اين مباحث اجتماعي هستند كه زمان زيادي را از اين وزير سختكوش مي گيرند.

رييس پيشين سازمان زندان‌ها معتقد است در مباحثي مانند ارتباط با ايرانيان خارج از كشور يا بحث حجاب فعاليت‌هاي بيشتري در سال همت مضاعف صورت گيرد .

 بختياري منشا بسياري از مشكلات در زمينه مسائل اجتماعي ر ا آشنا نبودن ايرانيان با جزئيات قوانين مي داند .وي البته اين معضل را بيشتر گريبان گير ايرانيان ساكن كشور هاي ديگر مي داند و معتقد است كه تبليغات سوء دشمنان درباره كشورمان ذهنيت هاي غلطي را به وجود آورده كه در كنار عدم آشنايي كامل با قوانين، زمينه را براي بروز اشتباهات فراهم مي كند . اين وزير در زمينه حجاب هم معتقد است كه بايد فعاليت هاي فرهنگي بيش از پيش انجام شده تا بتوان به جاي برخورد هاي سركوب گرانه كساني را كه تعمدي حفظ حجاب نمي كنند را ارشاد كرد .

*شما در مدتي كه به كار در اين وزارتخانه مشغول شده‌ايد، ارتباطات گسترده‌اي را با ايرانيان خارج از كشور برقرار كرده‌ايد. شكل‌گيري اين ارتباطات به چه دليل بوده است؟

 در سال 76 مجموعه سفرا و كاردارهاي ايران در سراسر جهان خدمت رهبر معظم انقلاب تشريف آوردند ، رهبري در آنجا رهنمودهايي رامطرح كرد، سخنان ايشان بسيار تكان دهنده بود و من آن را نقل به معنا نمي‌كنم و بايد عين عبارات را نقل كنم. پس از اين ديدار وزارت خارجه يك مجموعه‌اي را براي اجراي فرمايشات رهبري راه‌اندازي كرد . گام‌هاي خوبي هم برداشته شد و بخش حقوقي قوه‌قضاييه هم براي اجراي اين منويات گروهي تشكيل داد كه فعاليت هاي خوبي هم در اين زمينه انجام شد، اما به نظر كافي نرسيد.

اتفاق خوبي كه در دولت نهم افتاد اين بود كه رييس جمهور محترم در اجراي اين سياست‌ها تصميم گرفتند كه شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور را راه‌اندازي كنند و مسووليت شورا را به جاي وزير امور خارجه خود شخص رييس جمهور عهده‌دار شدند. رييس شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور و تعدادي از وزرا هم شامل هفت وزير عضو شورا شدند. مثل وزراي محترم كشور، بازرگاني، صنايع، اطلاعات، اقتصاد و دارايي، دادگستري و تعدادي از معاونان رياست جمهوري و بنده كه عضو شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور هستم. اين مسئله براي دولت اهميت ويژه‌اي دارد و كوشش مي‌شود سياست‌هاي انجام شده در حوزه فرمايشات رهبر معظم انقلاب عملياتي ‌شود . در زير مجموعه‌ شورا 6 كارگروه تشكيل شد كه يكي از آنها كارگروه حقوقي و قضايي است و به دليل ارتباط موضوع، رييس كارگروه حقوقي و قضايي وزير دادگستري است و دبيركارگروه حقوقي و قضايي هم معاون وزير دادگستري است كه مسووليت وي معاون امور هماهنگي است من ديدم يك چنين كار بزرگي انجام گرفته و شخص رييس جمهور وارد ميدان شده و از طرفي هم ايرانيان خارج از كشور هم واقعا انتظار دارند و يك سري معضلاتي دارند كه اين معضلات به راحتي با قوانين حقوقي كشور ما قابل حل است.

شايد حدود 3 درصد ايرانيان خارج از كشور معضل پرونده‌اي داشته باشند و 97 تا 98 درصد آنها هيچ مشكل پرونده‌اي ندارند و هيچ محدوديتي براي ورود به ايران ندارند منتها با آنها بايد ارتباط برقرار شود و آنهايي كه مي‌توانند وارد كشور شوند دليلي ندارد كه در حق آنها اجحاف شود .بخشي از سوالاتي كه از اين 6 كارگروه مطرح مي‌شود اين است كه طبعا اين كارگروه را فعال‌تر مي‌كند . در بحث‌هاي مختلف من معتقدم اين 6 كارگروه مي‌تواند تحول اساسي در داخل كشور ما در حوزه‌هاي مختلف و نيز استفاده از اين سرمايه‌ها داشته باشد چون تمام اين افراد در هر كجاي دنيا سرمايه‌هاي ايران هستند. ما در اين بررسي‌ها به يك جمع‌بندي رسيديم كه اگر توانستيم با همين جمع‌بندي به مشكلات آنها رسيدگي كنيم كه هيچ، ولي اگر حل نشد به صورت تخصصي پيشنهاد مي‌دهيم كه از طريق دولت و قوه قضاييه به مجلس برود و نگذاريم اين گره‌ها همين طور روي هم تلمبار شود. گروه كاري دوم كه ما به صورت تخصصي تشكيل داديم در مورد دانشجوياني است كه براي خروج از كشور وثيقه گذاشته‌اند و ديگر به كشور باز نگشته اند . مثلا فرد ايراني‌ داريم كه وثيقه گذاشته و از ايران رفته و همان جا كار برايش فراهم شده و ازدواج كرده اين افراد مي‌خواهند بدانند كه تكليف وثيقه‌هايشان چيست؟ ما اين مسئله را برايش برنامه‌‌ريزي كرديم و كارگروه تخصصي در اين موضوع كار مي‌كند و اين تقاضاهاي بسياري از ايرانيان خارج از كشور است.

* چقدر از اين مشكلات حل شده است؟ بعد از گرفته شدن اين مباحث و مشكلات چقدر به مشكلات رسيدگي شده و چقدر اجرايي شده است؟

بحث ما اين است كه پاسخگويي صحيح و قانوني انجام دهيم . اين بدان معنا نيست كه پاسخ‌هاي ما همه مثبت است  بلكه بر اساس واقعيت قانون است.

فردي در مورد توقيف اموالش تماس گرفته بود و تصور مي‌كرد كه نمي‌تواند وارد ايران شود و ما پس از تحقيقات در اين مورد پس از 48 ساعت به وي اطلاع داديم كه هيچ مشكلي ندارد و مي‌تواند وارد ايران شود. تمام اين موارد ما را تشويق مي‌كند براي اين كه ما قوي‌تر از سابق عمل كنيم.

* در مورد دو، سه درصدي كه مشكل دارند چه تدابيري انديشيده شده است؟

در مورد آنها بنابر آنچه عملكرد آنها است ما بررسي‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم و مبناي ما در اين كار به هيچ عنوان برخوردهاي سياسي نيست بلكه كاملا برخوردهاي انسان دوستانه است و بر اساس رهنمودهايي است كه رهبر معظم انقلاب داده‌اند. ما زمينه را براي بازگشت افراد به كشور فراهم مي‌كنيم و تمام راهكارهاي قانوني را به آنها ابلاغ مي‌كنيم.

* براي گروهي كه مشكل دارند چه فكري شده است؟

مشكلات قانوني طبقه‌بندي مي‌شود بالاخره باب توبه در همه شرايط باز است البته فقط در آنجايي كه حق‌الله باشد اگر حق‌الناس باشد شما قبول كنيد كه باب حقوقي پذيرفته شده جهات مختلفي دارد كه طرف شاكي دارد و ما نمي‌توانيم به او اجبار كنيم كه رضايت دهد. حق‌الناس بر عهده خود مردم است و ما هم به آنها كمك مي‌كنيم ولي آنجا كه بازمي‌گردد به مصالح نظام بايد ببينيم كه وضعيت آنها چگونه است آنهايي كه رفتند و به مصالح نظام و خون شهدا پشت پا زدند ، اما بعد از چند سال كه درآنجا بودند پشيمان شدند،تماس گرفتند و وارد ايران شدند حتي بعضي از منافقيني كه در اردوگاه اشرف سال‌ها زندگي مي‌كردند، به بن‌بست رسيدند و صداقت آنها هم براي ما كاملا محرز شد و به ايران بازگشتند و به زندگي خود ادامه مي‌دهند.

* يعني مي‌توانند براي بازگشت به ايران اميدوار باشند؟

بله، بخش اول اين موضوع به تحول دروني اين افراد بازمي‌گردد و خداوند باب توبه را براي همين افراد باز گذاشته است.

* آيا نگاهي كه در كشور ما بر اين دو، سه درصد وجود دارد نگاه حذفي و راديكالي ونگاهي كه آنها را از مملكت فراري دهد نيست؟ اين وضعيتي كه شما ترسيم كرديد بسيار خوب است ولي خيلي‌ها فكر مي‌كنند كه اگر برگردند با آنها برخورد بيشتر خواهد شد براي اين چه كرديد؟

در مدتي كه شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور فعال شده انعكاسات خبري كه در بين رسانه‌هاي جهاني مي‌گيريم مشخص مي كند كه اين حركت بسيار تاثيرگذار بوده است . به دليل بارتاب همين حركت است كه دشمنان اينقدرموج آفريني مي‌كنند و اين حركت شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور را سياسي جلوه مي دهند . اين ها مي خواهند نگاهي كه صرفا انسان‌دوستانه است را تبديل به فضاي سياسي ‌كنند و بگويند كه ايران مي‌خواهد اين افراد را به ايران باز گرداند تا براي آنها پرونده سازي كند. اعتماد سازي مهم‌ترين رويكرد ما است و بهترين معرف اين شورا عملكرد شورا است. با اين بار سياسي تبليغاتي خطرناك كه در حال بمباران تبليغاتي هستند مي‌خواهند چهره ايران را بد جلوه دهند، ولي اين شورا مصمم است و تمام ايرانيان خارج از كشور را پاره تن خود دانسته و نگاه حمايتي به آنها داشته است  و اين هيچ گونه جنبه سياسي هم ندارد. بنابراين اگر مدتي از اين قضيه بگذرد خود عملكرد شورا و كارگروه‌هاي تخصصي بهترين معرف اين شورا خواهند بود.

* براي بحث حقوق مالكيت معنوي برنامه شما چيست؟

مالكيت معنوي يك پديده جديد نيست، اما گستره و شموليت آن به عنوان پديده‌اي جديد قطعا بايد در دستور كار ما قرار بگيرد.

در حال حاضر ما در اين بخش در بعضي از برندها مي‌بينيم كه علامت هاي تجاري درآمدي بالاي 50 ميليارد دلار دارد ، اين نشان مي‌دهد كه در آنجا كه حقوق مالكيت مادي مد نظر است ما احساسمان بر اين است كه مالكيت معنوي توسعه‌اش به دليل خدمات فني و فناوري‌هاي جديد است .

يعني همانگونه كه براي مالكيت ساختمان ها ، سازمان اسناد و املاك داريم و كلاهبردارها نمي توانند با سند جعلي كلاهبرداري كنند در بحث مالكيت معنوي هم ما بايد بيش از اندازه سرمايه‌گذاري كنيم كه اگر اين اتفاق نيفتد كلاهمان پس معركه است. مثلا در مسايل سنتي ما مثل قاليبافي ، نقشه‌هاي ماهرانه‌اي كه هنرمندان ما تهيه مي‌كنند و قاليبافان با انگشتان هنرمند خود آن را مي بافند الان اين هنر دزديده شده و در اختيار چند كشور قرار گرفته است. ما اگر در كنوانسيون‌هاي حقوق مالكيت معنوي حضور فعال داشته باشيم بايد حقمان را بگيريم. به چه دليل ميراث بزرگ ما را كه مربوط به ايران است و در همه جاي جهان شناخته شده است بايد دزديده شود ؟ در بحث فناوري و توليد علم به ثروت ، ما به نكته هايي مي‌رسيم كه مي‌بينيم اگر در حوزه مالكيت معنوي سرمايه‌گذاري نكنيم اين سارقين عناوين تجاري يا دانش ، سود را به جيب خود مي ريزند و اين عناوين را به نام خود ثبت كنند، ما در داخل كشور علاوه بر اقداماتي كه انجام گرفته و قانوني كه براي ثبت مالكيت معنوي و صنعتي داريم ،  شوراي سياستگذاري هم در اين باره راه‌اندازي كرده ايم و وزير صنايع هم رييس اين شورا است  .

* چند هفته‌اي است كه بحث عفاف وحجاب داغ شده است . بسياري از علما اظهارنظرهايي در اين مورد كرده‌اند نظر شما در اين خصوص چيست؟ وزارت دادگستري در اين مسايل چه نقشي دارد؟

از لحاظ قانوني ، بنده مسووليت پاسخگويي در اين زمينه را ندارم، اما به دليل اين كه بحث حجاب يكي از مسايل اجتماعي مهم است و در دستور كار مسوولان عالي قضايي هم قرار گرفته صحبت مي كنم همانطور كه مي‌دانيد آيت‌الله لاريجاني به عنوان يك محور در اين زمينه موضعي داشتند و مسايل خود را مطرح كردند. نظر ايشان اين بود كه نسبت به مسايل مظاهر اجتماعي همه تكليف داريم و اين مظاهر نبايد به قانون‌شكني و هنجارشكني آلوده شود .

در اين قسمت هيچ نوع خلا قانوني وجود ندارد فقط در اجرا ضابطين و متوليان فرهنگي بايد دست به كار شوند تا به مظاهر اجتماعي توجه شود و در آن قانون‌شكني انجام نگيرد، اما نكته اساسي كه در بحث حجاب بايد مطرح كرد اين است كه حجاب براي ما يك سند افتخار است بايد دقت كنيم كه حجاب محدوديت و رشد انساني ندارد و در تحولات رشدآفريني جامعه و افراد جامعه موثر است. در اين زمينه يك رسالت بزرگ بر دوش پدر و مادرها است نقش والدين در ايجاد فرهنگ‌سازي نسبت به حجاب بسيار موثر است.

 نكته بعدي بازمي‌گردد به متوليان فرهنگي كه در بحث فرهنگ‌سازي حجاب چارچوب‌ها و تاثيرات حجاب را مشخص كنند، اين تاثيرگذاري مشخص شود و در حوزه سياسي به عنوان يك ابزار سياسي قدرتمند براي دفاع از ارزش‌ها قرار گيرد.

* چرا مسوولان اجرايي در زمينه حجاب خيلي سراغ علما نمي‌روند ؟ همانطور كه مي بينيد علما نسبت به مسئله حجاب در جامعه ناراضي هستند. اين عملكردهاي دولت در مقابل مقوله بد حجابي را چطور توصيف مي‌كنيد؟

به نظر من جواب سوال شما را بايد كساني بدهند كه سراغ علما نمي‌روند. آنهايي كه اعتقاد به علما دارند كه نبايد پاسخگوي اين سوال باشند. در مسئله حجاب هر سه قوه مسووليت دارند و فكر هم نمي‌كنم در اين قسمت يك قوه بخواهد شانه خالي كند، ديدگاههايي وجود دارد، البته به عنوان نمونه روي آن افرادي كه مويشان ديده شود، برداشتهاي مختلفي وجود دارد، بعضي‌ها هستند كه از روي عناد خودنمايي مي كنند كه فرهنگ جامعه را مخدوش كنند و برخي هستند كه در اين مورد رفتار كاملا عادي دارند،اين 2 گروه با هم تفاوت دارند .

 به اين جهت است كه مظاهر جامعه بايد همانطور كه در قانون است رعايت شود و هنجارشكني نشود. در اين قسمت فكر نمي‌كنم اشتراك نظري نباشد، چون قانون است، آنجايي كه قانون نداريم بله، اختلاف نظر وجود دارد و بايد به يك اجماعي برسيم.

* به نظر شما منظور از صحبت‌هاي آقاي احمدي‌نژاد در جمع كارگران در مورد حجاب چه بوده است؟

من در اين مورد چيزي نمي‌دانم و نشنيده‌ام و بايد از خود ايشان سوال كنم و قبل و بعد اين موضوع را هم بايد توجه كرد گاهي اوقات اگر يك نكته گرفته شود و به بقيه آن توجهي نشود به يك نتيجه مي‌رسد و اگر قبل و بعد آن را هم نگاه كند نتيجه متفاوتي حاصل خواهد شد.

*آيا از بحث حجاب استفاده تبليغاتي نمي‌شود؟

قبل از اينكه اين موضوع را به مسائل سياسي بكشانيم بايد به عنوان يك تكليف ديني به آن نگاه كنيم، ما وقتي به اين اعتقاد رسيده‌ايم كه اگر بي‌بند و باري در جامعه ما به وجود بيايد يكي از محورهايش مي‌تواند دهن‌كجي به حجاب و سست برخورد كردن نسبت به اين اعتقاد باشد، پس اين يك تكليف ديني نسبت به اين قضيه است و اگر ديدگاههاي علما را نگاه كنيم، از حوزه دين مداري و تكليف شرعي به اين مسئله مي‌پردازند .

* به عنوان يك فرد عادي چه نمره‌اي به اين دولت در مورد حجاب مي‌دهيد؟ فكر مي‌كنم نمره دادن زود باشد.

* از حجاب جامعه به عنوان يك پدر راضي هستيد؟

 فكر مي‌كنم بايد از ظرفيت‌ها در سالي كه از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان همت مضاعف و كار مضاعف مزين شده است بيشتر استفاده كنيم، مخصوصا در حوزه فرهنگ من اعتقادم بر اين است كه همان مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بحث عفاف و حجاب خيلي مي‌تواند اين دغدغه‌ها را مرتفع كند.
 
 
Powered by Tetis PORTAL