2 مرداد 1395 19:14:0
معاون وزیر دادگستری در همایش چهره های نامی اقتصاد و صنعت:
نهاد حقوقی حق الناس متناظر با حقوق شهروندی است
معاون وزیر دادگستری گفت: نگرش حق الناسی به حقوق شهروندی در اسلام به معنای تأثیر و اهمیت نظام ارزشی در الزامات حقوق شهروندی است.

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در جلسه اختتامیه همایش چهره های نامی صنعت و اقتصاد با محوریت برندهای مسئولیت پذیر اجتماعی در زمینه تراوایی حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی شهروندان به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدا به تعریف حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی پرداخت و با اشاره به مفهوم شهروندی گفت: حقوق شهروندی را می توان در مجموع جزء مفاهیم جدیدی دانست که با زندگی برخاسته از تجدد فرهنگ انسان اجتماعی در هم آمیخته است.
عباسی ادامه داد: شهروندی مفهومی است که با مسئولیت و مسئولیت پذیری آحاد جامعه همراه است. در جامعه مدنی، هرشهروند دریافته است که بی مسئولیتی انسان های پیرامونی، او را در مسیر پرنوسانی قرار می دهد و چنانچه خود نیز نسبت به پدیده های پیرامونی بی مسئولیت باشد، محیط زندگی خود و دیگران را دچار آسیب می کند.
وی همچنین افزود: زیباترین احساس خوشایند در مقوله شهروندی، تلاش برای همکاری، تعاون و بار مسئولیت خود و دیگران را به دوش کشیدن است؛ بنابراین شهروند کسی است که به دلیل عضویت در یک واحد سیاسی یعنی دولت ـ کشور، دارای حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری تصریح کرد: در آموزه های اسلامی، نهاد حقوقی حق الناس متناظر با حقوق شهروندی است. اساساً حق الناس در نظام حقوقی اسلام، حقوقی است که انسان در رابطه با سایر افراد جامعه بر عهده دارد؛ از جمله ادای دین، عذرخواهی و جلب رضایت، جبران خسارت و همچنین حسن ظن به دیگران. نگرش حق الناسی به حقوق شهروندی در اسلام به معنای تاثیر و اهمیت نظام ارزشی در الزامات حقوق شهروندی است.
وی در این باره توضیح داد: بنابراین «شهروند» فردی است دارای حق و تکلیف که در مقابل هر آنچه در دنیای اطراف آن می‌گذرد احساس مسئولیت می‌کند. مهم‌ترین ویژگی شهروند، آگاهی از قوانین و مقررات زندگی اجتماعی و تبعیت داوطلبانه از آنهاست. شهروند قانون را نه به‌خاطر جریمه نشدن، بلکه به این خاطر رعایت می‌کند که ایمان دارد با زیر پا گذاشتن آنها، زندگی در مفهوم اجتماعی آن ناممکن خواهد بود او برای همه موارد، دنبال قانون نیست بلکه تفکر مبتنی بر زندگی اجتماعی او منشأ رفتارهای یک شهروند است.
عباسی در ادامه افزود: تحقق حقوق شهروندی نیازمند یک حرکت دوسویه است: حرکت از بالا به پایین که همان فرصت دهی و مشارکت جویی ساختار کلان جامعه است. حرکت از پایین به بالا که همان مشارکت و فعالیت های اجتماعی شهروندان به ویژه در عرصه های عمومی است.
وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی وظیفه ای است بر عهده نهادهای عمومی وخصوصی، گفت: باید احترام به حقوق بشر و شهروندی، رفتار منصفانه و بدون تبعیض در مورد نیروی کارگر،کارمند، سهامدار و مشتری بر قوانین حاکم باشد. مسوولیت اجتماعی مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمانها بایستی در جهت حفظ و مراقبت و کمک به جامعه ای که د رآن فعالیت می کنند انجام دهند؛ هدف از مسئولیت اجتماعی این است که چون سازمانها تاثیر عمده ای بر سیستم اجتماعی دارند باید طوری عمل کنند که در اثر ان به جامعه زیانی نرسد.
معاون حقوق بشر وزیر دادگستری در ادامه مباحث خود گفت: با توجه به اهمیت حقوق شهروندی و نقش مسئولیت اجتماعی درارتقاء آن می توان به این نتیجه رسید که ارتقاء آگاهی شهروندان، از مصادیق حقوق شهروندی در جامعه است و شهروندی محصول و محمل تعهد و مسئولیت پذیری عناصر مختلف سازمانهای اجتماعی جامعه (دولت، حوزه خصوصی، حوزه عمومی)، یعنی افراد و نهادهایی است که دارای حق و تعهدات معینی هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره با موضوع همایش تأکید کرد: در حوزه برندها باید به این مطلب عنایت داشت که دسترسی به کالای با کیفیت حق مصرف کننده است و « نشان ها » و « برندها » از همین نظر حائز اهمیت می باشند، اینکه یک تولید کننده تلاش می کند نشان و برندش برای جامعه اطمینان بخش باشد و آن نشان در جامعه حتی ارزش مادی پیدا می کند، این مسئله بسیار مهمی است و مصرف کننده در فضای رقابت سنگین میان تولید کنندگان باید بتواند کالای خود را انتخاب کند.
عباسی اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی برندها در فضای کسب و کار، مسایلی مانند انتظارات اقتصادی، اخلاقی و زیست محیطی را ایجاد می کند که اگر این پاسخگویی به عنوان وظیفه شناخته شود، می تواند برند پایدار و توسعه پایدار ایجاد کند.
وی در پایان گفت: اگر بنگاهی نتواند خود را با شرایطی مانند مشارکت کارکنان و کارگران و نهادینه شدن سازو کارهای مختلف مانند گزینش و استخدام ها انطباق دهد، ماندگار نخواهد بود و اگر برند ایرانی بخواهد در سطح بین المللی بدرخشد باید تعهدات خود را انجام دهد و به مسئولیت اجتماعی خود پایبند باشد.

 
 
Powered by Tetis PORTAL